Šta je to osiguranje robe?

Osiguranje robe pokriva fizičko očtećenje ili gubitak vaše robe dok je u transportu zemljom, vodom ili vazduhom i obezbeđuje značajne mogućnosti i troškovne prednosti ukoliko se osiguranjem upravlja na dobar način.

Osiguranje robe u transportu je imovinsko osiguranje robe koja se prevozi, robe u skladištu koja čeka dalju otpremu i prevoznih sredstava u koja ne spadaju kopnena sredstva prevoza. Najčešći korisnici osiguranja robe su sami vlasnici, jer se pored osiguranja robe koja se prevozi osiguravaju i trajna i obrtna sredstva. Osiguranje pokriva štete nastale usled fizičkog gubitka i oštećenja robe u međunarodnom ili domaćem transportu.

Osiguranje robe omogućava da se, osim robe, ugovore i nadoknada troškova otpreme, pakovanja i prevoza do odredišta, troškovi premija osiguranja i očekivane dobiti kao i ostali troškovi pošiljke (carine, porezi i drugo). Visina pokrića zavisi od potreba osiguranika koji se mogu odlučiti na pokriće samo određenih imenovanih rizika (osnovni rizici) ili na sveobuhvatno pokriće „svi rizici“. Osiguranje je moguće sklopiti za svaki pojedinačni prevoz posebno (osiguranje u drumskom, železničkom, rečnom ili vazdušnom prevozu robe) ili, ukoliko osiguranikovo poslovanje uključuje različite vidove transporta u toku godine, može se sklopiti godišnji ugovor o osiguranju (generalna polisa).

Koji rizici postoje koje možete osigurati ?
Rizici se obično dele na:

1. osnovne – pokriveni polisom uz redovnu premiju kao, na primer, saobraćajne nezgode, elementarne nepogode, provala, krađa i rizik morskog transporta.

2. dopunske – pokriveni polisom samo u slučaju kada je to posebno ugovoreno i uz dopunsku premiju kao, na primer, manipulativni rizici, manjak i kvar iz bilo kog razloga;

3. specijalne – ratna dejstva, rizik štrajka i mane robe koja se prevozi.

  1. OSIGURANJE ROBE U KOPNENOM PREVOZU

Osnov za osiguranje robe (kargo) u drumskom transportu definišu međunarodne Incoterms klauzule, koje obezebeđuju podatke o trenutku u kome prelazi vlasništvo nad robom i rizik sa prodavca na kupca, na osnovu ugovorenog kupoprodajnog pariteta.

      Postoji suštinska razlika između osiguranja robe i osiguranja odgovornosti, kao

      potpuno različitih vrsta osiguranja, usled čega dolazi do sporova i značajnih šteta koje,

      najčešće, snose vlasnici roba. 

      1. Osiguranje  odgovornosti  vozara  pokriva  isključivo štete, za dokazanu subjektivnu odgovornost vozara, po međunarodnoj Konvenciji CMR o drumskom prevozu,  i  ne  predstavlja nikakav automatizam za  priznavanje  šteta  na robi.

      2. Osiguranje robe (KARGO) ima jasno definisane osigurane rizike, princip „Numerus Clausus” (ICC(„A“), ICC(„B“), ICC(„C“)), dok kod osiguranja odgovornosti vozara po CMR Konvenciji Osiguravači cene i razmatraju sve činjenice i okolnosti vezane za štetni događaj pri odlučivanju o pravu na naknadu. 
     U  slučaju  događanja  oštećenja ili gubitka na pošiljci u drumskom prevozu obaveza dokazivanja eventualne odgovornosti  vozara  pada 
na  teret  vlasnika  robe što po pravilu rezultira dugotrajnim  i  potpuno  neizvesnim  procesom.

  1. OSIGURANJE ROBE U POMORSKOM I REČNOM PREVOZU

Ističemo da pored standardnih transportnih rizika koje pokrivaju Institute Cargo Clauses osiguranje karga obezbeđuje vlasnike roba i od tzv. “rizika pomorskog prava” što u slučajevima proglašenja Generalne havarije može bitno pomoći vlasniku robe da prevaziđe vanrednu situaciju.

Prema pomorskom pravu svaka pojedinačna plovidba smatra se zajedničkim plovidbenim poduhvatom vlasnika broda i svih ostalih vlasnika roba. Uprkos tome što u najvećem broju slučajeva ne postoji opasnost od potonuća broda ili gubitka tereta, brodar koristi svoje pravo da obaveže vlasnike roba da učestvuju u troškovima havarije odnosno kontribucije u popravci broda.